Kształtowanie wysokiej kultury bezpieczeństwa wiąże się z koniecznością zaangażowania wszystkich osób związanych z organizacją: pracodawcy, zarządu, kierowników oraz pracowników etatowych, jak również osób i instytucji wykonujących zadania na rzecz organizacji (firm kooperujących). Polega między innymi na podejmowaniu działań podnoszących efektywność zarządzania bezpieczeństwem, budowaniu świadomości pracowników za własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo współpracowników, organizowaniu pracy zgodnie z zasadami ergonomii, właściwym motywowaniu pracownika do pracy.
Planowanie i wdrożenie odpowiednich działań służących kształtowaniu pożądanej kultury bezpieczeństwa, opieramy na następujących elementach zarządzania zmianą:
- Diagnozę aktualnego stanu kultury, określenie mocnych i słabych stron
- Wypracowanie wizji kultury bezpieczeństwa uwzględniającej potrzeby wszystkich interesariuszy
- Opracowanie planu rozwoju kultury bezpieczeństwa
- Realizacja planu budowy kultury bezpieczeństwa zgodnie z przyjętym planem rozwoju
- Prowadzenie działań służących utrzymaniu efektu zmiany w organizacji
W etapie diagnostycznym wykorzystujemy różnego rodzaju metody do diagnozy kultury bezpieczeństwa. Badania opieramy na metodologii badań psychologicznych pozwalającej na ocenę właściwości psychometrycznych stworzonych narzędzi diagnostycznych, a także gwarantujących wysoką trafność i rzetelność uzyskanych wyników, które będą stanowiły podstawę do tworzenia programu profilaktycznego dla naszego Klienta.
- Identyfikujemy poziom klimatu bezpieczeństwa pracy, za pomocą Kwestionariusza Kultury Bezpieczeństwa (KKB-50) w odniesieniu do takich jej wymiarów jak:
- partycypacja pracowników w sprawach bezpieczeństwa,
- zachowania bezpieczne,
- zaangażowanie kierownictwa,
- modelowanie i wzmacnianie bezpiecznych zachowań w organizacji,
- zarządzanie ryzykiem wypadku w miejscu pracy,
- zaplecze techniczne i ergonomia,
- tempo pracy i poziom zmęczenia,
- proces szkolenia w zakresie bhp,
- atmosfera w miejscu pracy
- polityka organizacji w zakresie zarządzania bhp.
- Identyfikujemy poziom kultury bezpieczeństwa osobistego oraz określamy jej poziomu w odniesieniu do zagrożeń w środowisku pracy (fizycznych, materialnych i psychospołecznych), jak i poza nią.
- Określamy postawy pracowników wobec bezpieczeństwa pracy z uwzględnieniem jej wymiaru afektywnego, poznawczego i behawioralnego oraz aspektu kierunkowego (postawa pozytywna vs. negatywna) w stosunku do występujących zagrożeń fizycznych, materialnych i psychospołecznych w środowisku pracy.
- Diagnozujemy poziom poczucia zagrożenia w miejscu pracy, zrozumienia i internalizacji, postaw, poglądów, norm i wartości dotyczących bezpiecznych zachowań.
- Prowadzimy diagnozę w obszarze fizycznej przestrzeni pracy i wypływających z niej komunikatów dotyczących zachowania bezpieczeństwa
- Dokonujemy analizy skuteczności wdrożonych programów w obszarze BHP i ZZL dotyczących poprawy poczucia bezpieczeństwa i kreowania pozytywnego klimatu bezpieczeństwa pracy wśród załogi.
Efektem przeprowadzonej diagnozy jest opracowanie rekomendacji umożliwiających implementację uzyskanych wyników w takich obszarach jak:
• promocja bezpieczeństwa przez transfer wiedzy,
• budowanie programów szkoleniowych wzbogacających merytorycznie cykliczne szkolenia pracowników w zakresie BHP,
• wspomaganie ścieżek rozwoju i awansu pracowników,
• uwierzytelnienie systemów motywacji,
• rekrutacja i dobór pracowników,
• transfer wiedzy i doświadczeń w obrębie organizacji,
• komunikacja i informowanie o zagrożeniach,
W rekomendacjach jest zaimplementowana wiedza umożliwiająca zastosowanie jej w warunkach rzeczywistych organizacji.